ابزار رایگان وبلاگ

تماس با ما دعوا سر اولویت ها - قسمت پنجم :: نشریه قطعه گمشده

نشریه قطعه گمشده

" هَـذَا بَیَانٌ لِّلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِّلْمُتَّقِینَ "

دعوا سر اولویت ها - قسمت پنجم

ساختار آموزشی و دانشجو تعامل یا تقابل...؟!

 

" الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ"  زمر - 18

نمی دانم تا به حال کلیپ زندگی مسالمت آمیز سگ و گربه را مشاهده کرده اید؟! واقعا جای بسی تعجب است و به ذهن خطور می کند که چگونه این دو موجود با هم مذاکره کرده و تعامل را بر تقابل برگزیده اند، اما سالهاست مفاهمه و تعامل کلمات نامأنوس رابطه ی ساختار آموزشی و دانشجو شده و یقه گیر یکدیگر بوده و آب آنها در یک جوی نمی رود؟! بیان این سخنان تنها از باب اتمام حجت برای گوش شنواست، امید است شنیده شود؟! آرزو بر جوانان عیب نیست...

پیام دوست شنیدن سعادت است و سلامت                   من المبلغ عنی الی سعاد سلامی

پیشنهاد می شود که مسئولان آموزشی به جای ساختمانی بتنی که نفوذناپذیر بوده، مأمن شیشه ای را برگزیده و در آنجا سکنی گزینند و هر روز مشاهده گر دانشجویان و فرکانسهای نظرات و دیدگاهها و عقاید و... آنها باشند. به نظر خرید گیرنده ماهواره ای در اینجا نه حرام، بلکه واجب می شود. باید گفت شفافیت، مهمترین عامل تعاملات بین ما و ساختار آموزشی خواهد بود؛ شفافیتی که تعامل و اعتماد را در پی خواهد داشت نه تقابل را. ساختار آموزشی باید الگوی تعاملی دانشجویی را به نمایش گذارد نه آنکه سازمانی نظامی را پیش روی چشم مخاطب جلوه کند...

بیا تا حال یکدیگر بدانیم                     مراد هم بجوییم ار توانیم

اطلاع رسانی شفاف و سریع، حلقه گمشده تعاملی است که مدتهاست روی از ما برداشته و تقابل، مشتاقانه حکومت می کند، دانشجو باید به طور شفاف از تمام قوانین آموزشی و سازوکارهای تصمیم گیری که غالبا در حلقه ی فخیمه کمیسیون که منشأ تصمیمات عغلایی و منطغی است گرفته می شود، مطلع باشد. حراست اطلاعات با چنگ و دندان، دامنه ی حساسیت را افزوده و به شایعات دامن می زند. ساختار آموزشی باید در برگزاری جلسات هم اندیشی با دانشجو پیش قدم بوده و گوش شنوای دانشجویانی باشد که بعضا نشان ممتازی را بر شانه دارند...

نکته دیگر تکریم ارباب رجوع است که تنها بر سر در ورودی سازمانها خاک می خورد، حال اگر این ارباب رجوع عضو نخبه و عنصر فعال جامعه باشد اهمیت دوچندان پیدا می کند. نحوه تعامل بعضی کارکنان آموزشی بعضا به نحو نامناسبی صورت پذیرفته و بی احترامی رفتار و گفتاری کاملا هویداست که نتیجه آن خاطره بدی است که بر ذهن دانشجو حک می گردد. کاش می شد تنها یک دقیقه تعامل بعضی از اساتید با دانشجو به تصویر کشیده می شد تا شاید الگو شوند، البته خارج از انصاف است که از رفتار نیک هم سپاس گذاری نشود....

در انتها غزلی است که دانشجوی ممتاز شعر فارسی، حافظ،  به خدمت مسولان محترم هدیه می کند که ....

درختِ دوستی بنشان که کامِ دل به بار آرد                         نهال دشمنی برکن که رنجِ بی‌شمار آرد



نوشته شده توسط
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

اسلایدر

طبقه بندی موضوعی

ساختار آموزشی و دانشجو تعامل یا تقابل...؟!

 

" الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ"  زمر - 18

نمی دانم تا به حال کلیپ زندگی مسالمت آمیز سگ و گربه را مشاهده کرده اید؟! واقعا جای بسی تعجب است و به ذهن خطور می کند که چگونه این دو موجود با هم مذاکره کرده و تعامل را بر تقابل برگزیده اند، اما سالهاست مفاهمه و تعامل کلمات نامأنوس رابطه ی ساختار آموزشی و دانشجو شده و یقه گیر یکدیگر بوده و آب آنها در یک جوی نمی رود؟! بیان این سخنان تنها از باب اتمام حجت برای گوش شنواست، امید است شنیده شود؟! آرزو بر جوانان عیب نیست...

پیام دوست شنیدن سعادت است و سلامت                   من المبلغ عنی الی سعاد سلامی

پیشنهاد می شود که مسئولان آموزشی به جای ساختمانی بتنی که نفوذناپذیر بوده، مأمن شیشه ای را برگزیده و در آنجا سکنی گزینند و هر روز مشاهده گر دانشجویان و فرکانسهای نظرات و دیدگاهها و عقاید و... آنها باشند. به نظر خرید گیرنده ماهواره ای در اینجا نه حرام، بلکه واجب می شود. باید گفت شفافیت، مهمترین عامل تعاملات بین ما و ساختار آموزشی خواهد بود؛ شفافیتی که تعامل و اعتماد را در پی خواهد داشت نه تقابل را. ساختار آموزشی باید الگوی تعاملی دانشجویی را به نمایش گذارد نه آنکه سازمانی نظامی را پیش روی چشم مخاطب جلوه کند...

بیا تا حال یکدیگر بدانیم                     مراد هم بجوییم ار توانیم

اطلاع رسانی شفاف و سریع، حلقه گمشده تعاملی است که مدتهاست روی از ما برداشته و تقابل، مشتاقانه حکومت می کند، دانشجو باید به طور شفاف از تمام قوانین آموزشی و سازوکارهای تصمیم گیری که غالبا در حلقه ی فخیمه کمیسیون که منشأ تصمیمات عغلایی و منطغی است گرفته می شود، مطلع باشد. حراست اطلاعات با چنگ و دندان، دامنه ی حساسیت را افزوده و به شایعات دامن می زند. ساختار آموزشی باید در برگزاری جلسات هم اندیشی با دانشجو پیش قدم بوده و گوش شنوای دانشجویانی باشد که بعضا نشان ممتازی را بر شانه دارند...

نکته دیگر تکریم ارباب رجوع است که تنها بر سر در ورودی سازمانها خاک می خورد، حال اگر این ارباب رجوع عضو نخبه و عنصر فعال جامعه باشد اهمیت دوچندان پیدا می کند. نحوه تعامل بعضی کارکنان آموزشی بعضا به نحو نامناسبی صورت پذیرفته و بی احترامی رفتار و گفتاری کاملا هویداست که نتیجه آن خاطره بدی است که بر ذهن دانشجو حک می گردد. کاش می شد تنها یک دقیقه تعامل بعضی از اساتید با دانشجو به تصویر کشیده می شد تا شاید الگو شوند، البته خارج از انصاف است که از رفتار نیک هم سپاس گذاری نشود....

در انتها غزلی است که دانشجوی ممتاز شعر فارسی، حافظ،  به خدمت مسولان محترم هدیه می کند که ....

درختِ دوستی بنشان که کامِ دل به بار آرد                         نهال دشمنی برکن که رنجِ بی‌شمار آرد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه